PÉRELI ZSUZSA képzőművész

  retrospektív kiállítása
  2013. március 27. - május 17.

 

  
   
        

Emlékezésül 2.

Emlékezésül 3. Madárbarát Emlékezésül 1.

 

Amnezia 1980

                

Motolla Illuminatio  2012-2013. Egy kercaszomori búcsú emlékére  1978 Himnusz 1996. Sentinella 2000.

     

Prága felett 2012.

Musa aeterna 2004. Eredeti kópia 2007.

A Szombathelyi Képtárban megrendezésre kerülő kiállítás már régóta dédelgetett álmunk, itt van Magyarország legnagyobb kortárs textil gyűjteménye, és Péreli Zsuzsa anno városunkban debütált. Említésre méltó az a tény, hogy a Szombathelyi Képtár rendelkezik a legtöbb Péreli művel hazánkban, ezért oly nagy a jelentősége annak, hogy egy retrospektív kiállítás keretén belül bemutatásra kerül alkotói pályája.
Péreli Zsuzsa 1974-ben diplomázott az Iparművészeti Főiskolán Budapesten. Frank János művészettörténész már az első textilbiennálén felfedezte különös stílusát. Egyik kiállításának a megnyitóján azt mondta, hogy a „gobelin szinonimája Péreli Zsuzsa”. Művészi pályafutása kezdetén, amikor a magyar textilművészet kilépett keretei közül, birtokba véve más művészi tartományokat, mint a land art vagy a konceptualizmus, és amikor a textilművészetben idegen anyagok jelentek meg, mint az üveg, a damil, a gyanta, a műanyag, akkor Péreli Zsuzsa az 1976-os szombathelyi textilbiennálén textiles textilt állított ki, egy csapásra – az útkereső munkák között is – sikert aratott és díjat kapott. Ez a „Régiség” című alkotása volt, amely egy népi kendőkből készült kollázs, ahol a selyem bordűrbe tondo alakú gobelint komponált. A mű a múlandóságról szól. Péreli Zsuzsa a kárpitművészet hagyományait tiszteletben tartva, annak határait a szélsőségekig feszítette. Forradalmisága ebből adódott – ez volt az ő privát avantgárdja. Jelentős, nagy feltűnést keltő korai alkotása az „Amnézia” volt, mely vörös zománcfestékes fakeretben kétoldalas gobelinből áll, egy avers és egy revers oldalból. Egy emberpárt ábrázol, az egyik oldalon a női alak van elmosódva a lebegve hagyott szálak által, a másik oldalon ellentétesen a férfi sziluettje. Az emberi kapcsolatokat elmállasztó, romboló időről esik szó, a mű nemcsak a „gobelin-anatómia”, hanem az elidegenedésé is. Munkáiban sokszor archaikus elemeket szerepeltet, ám ezek nem az ókorba nyúlnak vissza, hanem a XIX. század romantikáját, a XIX-XX. századfordulót és a XX. századot elevenítik meg.
Az érzelmekkel átitatott munkái mellett sok szakrális műve van, mint pl. a Millecentenáriumra 1996-ban készített „Himnusz” című gobelinje, melyet élete egyik legfontosabb alkotásának tekint a művésznő, amellyel elnyerte a Kölcsey Társaság díját Különös mementó, az 1989-es megrendítő romániai eseményeknek emléket állító „1989 Karácsony” című falikárpitja.
A szombathelyi tárlaton a legújabb fonalba ültetett gondolata az „Illuminatio” is kiállításra kerül. Megkérdezvén Péreli Zsuzsát, hogy mi inspirálta ennek a műnek a megszületését, mit szeretett volna vele üzenni, ezt a választ kaptam: azt a pillanatot „amikor az ember kicsiny, zárt egyéni énjéből kilép és a nyílt létben elkezd látni, tudni, megvilágosodni. A valóság éber megértésének momentumát”.
(Cebula Anna)

1947. július 8-án született Budapesten.
1969–1974 között végezte művészeti tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán.
1974 óta saját műtermében (otthonában) dolgozik, minden művét maga szövi.
A falikárpitokon kívül grafikákat, aquarelleket, kollázsokat és papírmunkákat is alkot.
1977 óta több mint hetven önálló kiállítása volt.

Díjak:

1980: VI. Fal- és Tértextil Biennálé fődíja
1981: Munkácsy-díj
1989: Nívódíj
1990: XI. Fal- és Tértextil Biennálé különdíja
1993: Környezetvédelmi díj
1994 óta a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia
rendes tagja
1999: Magyar Művészetért díj
2002: Érdemes művész
2006: Kölcsey Emlékérem, Príma díj
2008: Kiváló művész

 

Válogatás az egyéni kiállításokból

1978: István Király Múzeum, Székesfehérvár
1981: Vigadó Galéria, Budapest
1987: Műcsarnok, Budapest
1990: Szentendrei Képtár
1991: Katolikus Akadémia, Hamburg; Magyar Kultúra Háza, Berlin
1994: Budapesti Történeti Múzeum (Akadémiai székfoglaló kiállítás)
1995: Csók István Képtár, Székesfehérvár
1997: Ernst Múzeum, Budapest
2001: Festőterem, Sopron; Musée Départemental de la Tapisserie, Aubusson
2002: Nemzeti Múzeum, Kassa; Szlovák Nemzeti Múzeum, Pozsony; Bencés Galéria, Tihany; Magyar Intézet, Párizs; Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba; Magyar Intézet, Berlin
2003: Galeria Elektor Mazowieckie Centrum Kultury/Sztuki, Varsó
2004: KOGART Ház, Budapest; Római Magyar Akadémia, Róma
2005: Helsinki Magyar Kulturális és Tudományos Központ; Kuopio, Finn-ország; IIsalmi, Finnország
2006: Parnu Városi Galéria, Észtország; Haapsalu, Észtország
2008: Iparművészeti Múzeum Budapest
2010: Magtár Galéria Skanzen, Szentendre
2011: Pálos Karmelita Kolostor, Sopronbánfalva (állandó kiállítás)
2011–2012: Városi Művészeti Múzeum, Győr
2012: Magyar Köztársaság Nagykövetsége, Berlin; Zsinagóga, Zalaegerszeg

A műveket kölcsönözték:

Kovács Gábor műgyűjtő, Budapest; Iparművészeti Múzeum, Budapest; Máltai Szeretetszolgálat, Budapest; Városi Művészeti Múzeum, Győr.

Külön köszönet Szelényi Károlynak a reprodukciókért.

A kiállítás támogatója: